Sala Słoneczna – al. Mamuszki 14
W programie:
Grażyna Bacewicz – Koncert na orkiestrę smyczkową
Cztery wyłonione w I etapie kompozycje
Finał 8. Konkursu Kompozytorskiego im. Krzysztofa Pendereckiego to wyjątkowy wieczór, w którym muzyka naszych czasów zabrzmi w interpretacji Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot pod batutą Rafała Janiaka. Cztery wyłonione w pierwszym etapie konkursu kompozycje, zostaną premierowo zaprezentowane zgromadzonej publiczności. Po ich wysłuchaniu przyznane zostaną trzy nagrody: PUBLICZNOŚCI (indywidualne karty do głosowania rozdane zostaną na początku koncertu) ORKIESTRY oraz JURORÓW. W oczekiwaniu na wyniki konkursu Orkiestra Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot wykona Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz – dzieło, które z niezwykłą energią i wirtuozerią ukazuje bogactwo barw orkiestrowych. Jego obecność w repertuarze to nawiązanie do tradycji polskiej muzyki XX wieku i kontekst dla współczesnych poszukiwań kompozytorskich.
Najważniejszym punktem wieczoru będzie wykonanie czterech finałowych kompozycji – utworów, które zachwyciły jury oryginalnym językiem muzycznym, nowatorskim podejściem do formy i brzmienia oraz wyrazistą wizją artystyczną. To spotkanie z muzyką tworzoną tu i teraz, eksplorującą nowe idee i emocje.
Finał Konkursu Kompozytorskiego to święto muzyki współczesnej i wyjątkowa okazja do odkrywania nowych talentów.
Opera Leśna Powered by Energa w Sopocie
Wykonawcy:
Motion Trio w składzie:
Janusz Wojtarowicz, Paweł Baranek, Marcin Gałażyn
W programie m.in.:
Adam Wesołowski – Taniec sfer niebieskich
Paweł Baranek – Helikopter
Janusz Wojtarowicz – Carrousel, The Heart
John Williams – Suity z filmów: Star Wars / Harry Potter / E.T.
Kosmos wchodzi na ziemię – w nocy 29 czerwca Opera Leśna stanie się portalem do galaktyki dźwięków, który połączy klasykę muzyki filmowej z nowoczesnymi brzmieniami. Odyseja kosmiczna to koncert, który wyniesie słuchaczy na nieznane orbity wyobraźni.
Pierwszą część koncertu wypełni elektryzująca energia Motion Trio, która rozwinie akordeon w nieoczywisty sposób – niczym kosmiczną maszynę do generowania dźwięków z innych światów. Zespół, znany ze swojej wirtuozerii i eksperymentalnego podejścia do muzyki, otworzy wieczór w atmosferze pełnej pulsujących rytmów i nieziemskich melodii. Ich twórczość jest podróżą przez przestrzeń i czas, a sam instrument w ich rękach staje się wehikułem, który przenosi słuchaczy poza granice wyobraźni.
W drugiej części koncertu Polska Filharmonia Kameralna Sopot pod dyrekcją Szymona Morusa zabierze publiczność w filmową podróż z muzyką Johna Williamsa, której nie trzeba przedstawiać. Star Wars, Harry Potter, E.T. – suity z tych niezapomnianych filmów wybrzmią w pełnej symfonicznej krasie, tworząc epickie obrazy w umysłach słuchaczy. To muzyka, która przywoła obrazy galaktycznych bitew, tajemniczych planet i magicznych światów.
Dwie różne muzyczne perspektywy – pierwsza, łamiąca schematy - druga, łącząca tradycję z monumentalnym filmowym brzmieniem – spotkają się na jednej scenie. Tej nocy Opera Leśna stanie się mostem między światem rzeczywistym a tym, który istnieje tylko w dźwiękach.
Kościół św. Jerzego w Sopocie
W programie:
G.F. Haendel – Sonata triowa g-moll HWV 387 / wybór /
G. F. Haendel – cykl Neun deutsche Arien HWV 202-210
G. F. Haendel – Sonata triowa d-moll HWV 381
Nie ma z pewnością miejsca na świecie, dokąd człowiek podróżowałby z większą przyjemnością niż Włochy.
Tymi słowy Joseph Addison rozpoczął relację ze swojej podróży do Italii, którą odbył zaledwie kilka lat przed Haendlem. I choć u młodego Haendla idea podróży nie wzbudzała pierwotnie aż takiego entuzjazmu, to nie ulega wątpliwości, że wizyty we Florencji, Wenecji, Rzymie i Neapolu odegrały kluczową rolę w kształtowaniu jego twórczej osobowości. Niech nas więc nie zmyli niemiecki tekst poezji Bartholda Heinricha Brockesa wykorzystany w cyklu Neun deutsche Arien HWV 202-210, który powstawał już w Londynie między 1724 a 1727 rokiem. Muzyczny styl tych utworów nie odbiega od włoskich dzieł z tego okresu. Choć arie te nie są wpisane w szerszą narrację, to – podobnie jak solowe ustępy z Rodelindy czy Juliusza Cezara – zachwycają śpiewnością melodii, wyczuciem harmonii i naturalną, pełną umiaru ekspresją.
W stylu włoskim utrzymane są także utwory instrumentalne Haendla. W Sonacie triowej g-moll HWV 387 wyraźnie słychać inspirację twórczością Arcangela Corellego. Podobne wpływy są obecne w utrzymanej w tonacji d-moll sonacie oznaczonej numerem HWV 381. Co prawda czteroczęściowy utwór wpisuje się w schemat tak zwanej sonaty da chiesa, jednak następująca po uroczystym Adagio część szybka przywodzi na myśl nieodpowiedni dla kościoła taneczny rytm gigue’a.
Marta Dziewanowska-Pachowska
Sala słoneczna – al. Mamuszki 14
Wykonawcy:
Teatr Piasku Tetiany Galitsyny
Mały Książę to spektakl łączący piasek, światło, wodę, speed painting, gwiezdne show oraz grę aktorów i muzykę. Opowieść o sile przyjaźni i ponadczasowych wartościach, wzruszająca i magiczna, idealna dla całej rodziny.
Spektakl rodzinny, który zabierze najmłodszych widzów i dorosłych w magiczny świat pełen kosmicznych cudów, gdzie przyjaźń, miłość i wartości są ważniejsze niż jakiekolwiek odległości. Dzięki połączeniu malowania piaskiem, efektów świetlnych, wodnych i speed paintingu, historia Małego Księcia ożywa w niezwykły sposób. Każdy element spektaklu wciąga dzieci w niezapomniane wizualne przeżycie, które porusza wyobraźnię. Na scenie zobaczymy Teatr Piasku Tetiany Galitsyny, który w mistrzowski sposób łączy sztukę i teatr, tworząc spektakularne obrazy, które powstają na oczach widzów. Mały Książę to nie tylko historia o małym chłopcu z innej planety, ale także pełna emocji opowieść o tym, co naprawdę liczy się w życiu – o przyjaźni, miłości i szacunku do innych.
Zachwyć się tym wyjątkowym przedstawieniem i spraw, by Twoje dziecko na zawsze zapamiętało tę kosmiczną opowieść o Małym Księciu!
Rekomendowane dla dzieci od 4. roku życia
Czas trwania: 60 minut bez przerwy
Spektakl zawiera użycie światła stroboskopowego.
Scena LASY - Opera Leśna Powered by Energa
W programie:
Dawid Lubowicz - I Kwartet smyczkowy Atomizacje
Mateusz Smoczyński - I kwartet smyczkowy Obrazki z wystawy
Michał Zaborski - Souvenir de Wilno
Krzysztof Namysłowski - Namysłowiak
Krzysztof Penderecki – Aria z Trzech utwory w dawnym stylu (opr. Mateusz Smoczyński)
Krzysztof Lenczowski - Modraszek Adonis z cyklu Atlas motyli
Mateusz Smoczyński - Happy
Cztery autorskie kwartety smyczkowe (Atlas motyli, Atomizacje, Obrazki z Warszawy, Bolero) ukazujące różnorodne inspiracje, style gry i techniki wykonawcze, szczególnie słyszalne w improwizacjach. Kompozycje łączą bogactwo form i kontrastów, ukazując unikalne brzmienie zespołu.
W muzyce, jak w kosmosie – granice są tylko iluzją. Atom String Quartet zaprasza do odkrywania nowych dźwiękowych wszechświatów, gdzie klasyka spotyka się z improwizacją, a każdy utwór to inna galaktyka brzmień. Każdy z utworów to muzyczne zjawisko, w którym rytm, harmonia i chaos spotykają się, tworząc nieoczekiwane dźwiękowe przestrzenie w których dźwięki, niczym gwiazdy, pojawiają się i znikają, tworząc żywą, dynamiczną przestrzeń. To muzyka, która nie zna granic, wciąż poszukująca nowych, nieodkrytych jeszcze kosmicznych horyzontów.
Opera Leśna Powered by Energa w Sopocie
W programie m.in.:
wybór najpiękniejszych arii z takich arcydzieł operowych jak: Tosca, Cyganeria, Madama Butterfly, Turandot, Makbet, czy Aida
G. Holst - Planety op.32
Finałowy koncert 15. edycji Festiwalu NDI Sopot Classic to wieczór, którego nie można przegapić. W Operze Leśnej spotkają się dwie potężne muzyczne galaktyki – operowe arcydzieła i symfoniczny monolit. Na scenie wystąpi jeden z najwybitniejszych współczesnych tenorów SeokJong Baek, którego głos sprawia, że każda aria w jego wykonaniu nabiera nowego wymiaru. Baek to artysta, który potrafi poruszyć słuchaczy głębią emocji, a jego występy na największych scenach operowych świata są dowodem na to, jak niezwykły jest jego talent.
Ale to nie koniec – po emocjonujących ariach operowych, wybrzmi jedno z najbardziej zaskakujących dzieł XX wieku: Planety Gustava Holsta. Ta suita symfoniczna to niezwykle barwna i dynamiczna podróż przez różnorodne cechy każdej z planet. Każdy utwór to oddzielna opowieść, pełna dramatyzmu, napięcia i wyrafinowanej orkiestracji. Holst stworzył kompozycję, która, choć osadzona w tradycji, wciąż pozostaje świeża i fascynująca.
A wszystko to w wykonaniu orkiestry Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot, która pod batutą swojego szefa artystycznego Szymona Morusa daje gwarancję doskonałej interpretacji i pełnego zaangażowania brzmienia. To wieczór, który zadowoli nie tylko miłośników klasyki, ale i tych, którzy poszukują w muzyce przestrzeni i magii...