Poprzednie edycje
IX edycjaVIII edycjaVII edycjaVI edycjaV edycjaIV edycjaIII edycjaII edycjaX edycjaI edycja

Dyrygenci

VÁCLAV LUKS

Ukończył konserwatorium w Pilźnie i Akademię Sztuk Scenicznych w Pradze w klasie waltorni i klawesynu.  Umiejętności w zakresie wykonawstwa muzyki dawnej doskonalił w Scholi Cantorum Basiliensis, grę na historycznych instrumentach klawiszowych zgłębiał pod kierunkiem Jörga-Andreasa Böttichera i Jespera Bøja Christensena. Już podczas studiów koncertował na całym świecie jako pierwszy waltornista Akademie für Alte Musik z Berlina.

Po powrocie do Czech w 2005 roku przekształcił zespół kameralny Collegium 1704 w orkiestrę barokową i powołał do życia Collegium Vocale 1704. Pod jego kierunkiem orkiestra szybko dołączyła do grona najlepszych na świecie w zakresie wykonawstwa muzyki XVII i XVIII wieku. Luks ma on też istotne wkład w promocje muzyki czeskich twórców, takich jak Jan Dismas Zelenka i Josef Mysliveček. W 2008 roku zapoczątkował cykl koncertów Music Bridge Prague–Dresden, a w 2012 roku serię koncertową w praskim Rudolfinum, z udziałem Collegium 1704, skupioną wokół siedemnasto- i osiemnastowiecznej literatury wokalnej.

W roku 2015 oba projekty połączone zostały we wspólny sezon koncertowy, odbywający się w Pradze i Dreźnie. Václav Luks współpracuje również z innymi znakomitymi zespołami – La Cetra Barockorchester w Bazylei, De Nederlandse Bachvereniging i Dresdner Kammerchor. Jako solista i dyrygent dokonał wielu nagrań, m.in. dla wydawnictw Accent, Supraphon i Zig-Zag Territoires.  Na zaproszenie Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina zarejestrował pierwsze w historii fonografii nagranie DVD z Requiem Gaetana Donizettiego na historycznych instrumentach, a także pierwsze kompletne nagranie studyjne na instrumentach historycznych Cudu mniemanego, czyli Krakowiaków i górali Jana Stefaniego.

W 2017 roku otrzymał od Saksońskiego Festiwalu Mozartowskiego prestiżową Nagrodę im. Mozarta.

Czytaj więcej
Mniej

RAFAŁ JANIAK

Kompozytor, dyrygent i pedagog urodzony w 1986 roku. Ukończył z wyróżnieniem studia dyrygenckie pod kierunkiem prof. Antoniego Wita (2011), a także studia kompozytorskie (również z wyróżnieniem) w klasie prof. Stanisława Moryto (2010) na Uniwersytecie Muzycznym F. Chopina w Warszawie. W roku 2016 uzyskał tytuł doktora sztuk muzycznych w dyscyplinie dyrygentura a w roku 2020 stopień doktora habilitowanego.

W swoim dorobku posiada wiele nagród zdobytych w konkursach muzycznych ogólnopolskich i międzynarodowych wśród nich m.in. I nagrodę I Konkursu Kompozytorskiego im. Jana Pawła II w Warszawie (2007), III nagrodę IV Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Musica Sacra” w Częstochowie (2008), wyróżnienie na  51. Ogólnopolskim Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda w Warszawie (2010), a także był półfinalistą Conductitng Competition „Donatella Flick” w Londynie (2014). Jest zwycięzcą konkursu na napisanie opery organizowanego przez Teatr Wielki w Łodzi. Jury, pod przewodnictwem prof. Krzysztofa Pendereckiego przyznało jednogłośnie Grand prix. Dodatkowo zdobył również laur nagrody publiczności.  Premiera opery „Człowiek z Manufaktury” odbyła się w lutym 2019 r., a jej wersja plenerowa w maju 2019 na rynku Łódzkich Włókniarek była wydarzeniem bez precedensu.

Dwukrotnie został stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2007,2012), Prezydenta Miasta Gdańska (2005, 2009), oraz Keimyung University Foundation (Korea Południowa 2009). W 2018 został laureatem programu stypendialnego „Młoda Polska”, a także otrzymał prestiżowe stypendium dla wybitnego młodego naukowca przyznane przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

W sezonie 2012/13 był asystentem Antoniego Wita, a w sezonie 2013/14 Jacka Kaspszyka w Filharmonii Narodowej.

Rafał Janiak regularnie koncertuje z większością polskich orkiestr m.in. Filharmonii Narodowej, Narodową Orkiestrą Polskiego Radia w Katowicach, Sinfonii Juventus oraz Filharmonii Krakowskiej, Śląskiej, Bałtyckiej, Lubelskiej, Gorzowskiej, Zielonogórskiej, Podkarpackiej, Opolskiej czy Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot.

We wrześniu 2012 Rafał Janiak zadebiutował na festiwalu „Warszawska Jesień” prowadząc koncert z udziałem orkiestry Filharmonii Narodowej,  Podczas kolejnej edycji „Warszawskiej Jesieni” (2013) artysta poprowadził koncert finałowy.

Repertuar artysty obejmuje dzieła symfoniczne, koncertowe a także oratoryjne. W 2011 roku zadebiutował jako dyrygent operowy prowadząc premierowe przedstawienie „Cosi fan tutte” W.A.Mozarta. W 2014 na deskach Warszawskiej Opery Kameralnej we współpracy z UMFC objął kierownictwo artystyczne nowej inscenizacji „Don Giovanniego” W.A.Mozarta, a w 2017 na scenie kameralnej Teatru Wielkiego w Warszawie „Oniegina” Czajkowskiego (współpraca z UMFC).

Od 2016 roku artysta współpracuje z Teatrem Wielkim w Łodzi, dyrygując m.in. „Barona Cygańskiego” J.Straussa a także „Turandot” Pucciniego.

Od 2017 roku jest kierownikiem artystycznym nowopowstałej Chopin University Chamber Orchestra, z którą odnosi wiele znaczących sukcesów. Zespół ma w swoim dorobku już kilka nagranych płyt, z których najnowsza nominowana jest do nagrody „Fryderyki 2021”. W ostatnim czasie wspólnie występowali podczas tournée po Chinach dając ponad 20 koncertów (lipiec 2019).

Aktualnie pracuje na stanowisku adiunkta na swojej macierzystej uczelni pełniąc funkcję dziekana wydziału Dyrygentury Symfoniczno-Operowej na UMFC.

Czytaj więcej
Mniej

WOJCIECH RAJSKI dyrygent

Dyrygent, założyciel i dyrektor artystyczny Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot. Urodził się w Warszawie, gdzie studiował w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w klasie Bogusława Madeya (dyplom z wyróżnieniem). Dzięki stypendium kształcił się w Hochschule für Musik Köln w Kolonii i uczestniczył w kursach mistrzowskich w Wiedniu.

Karierę dyrygenta rozpoczął w roku 1971 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, prowadząc balet Giselle Adama. Równolegle, od 1974 do 1978 roku, był dyrygentem i dyrektorem artystycznym Teatru Wielkiego w Poznaniu. W latach 1978-1980 pracował jako pierwszy dyrygent w Orchester der Beethovenhalle Bonn. W 1982 roku założył Polską Filharmonię Kameralną Sopot i występuje z nią do dziś w największych światowych i europejskich salach koncertowych. W latach 1993-2006 Wojciech Rajski był dyrektorem artystycznym Polskiej Orkiestry Radiowej (obecnie: Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie), z którą aktywnie koncertował oraz utrwalił wiele nagrań dla Polskiego Radia.

W 1993 roku rozpoczął działalność pedagogiczną podejmując pracę w Hochschule für Musik w Karlsruhe, gdzie otrzymał tytuł profesora. Od roku 1998 jest profesorem dyrygentury w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Frankfurt am Main, a od 2008 roku prowadzi klasę dyrygentury w Akademii Muzycznej w Gdańsku.

Oprócz stałej pracy z orkiestrami polskimi Wojciech Rajski prowadził gościnnie szereg orkiestr w Czechach, na Słowacji, Węgrzech, w Meksyku, Anglii, Szwecji, Grecji, Hiszpanii i w Niemczech, m.in. takie jak Orchestre de la Suisse Romande (Genewa), NDR Radiophilharmonie (Hanower) czy Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks (Moniachium). Występował z wieloma światowej sławy solistami, wśród których znaleźli się m.in. Mścisław Rostropowicz, Henryk Szeryng, Sabine Meyer, Ivo Pogorelić, Aleksandra Kurzak, Roberto Alagna, Piotr Beczała czy Krystian Zimerman – dwukrotnie odbył z nim tournée po Niemczech.

Brał udział w międzynarodowych festiwalach, m.in.: Praskiej Wiośnie, Flanders Festival, Gran Canaria Festival, Festspiele Europäische Wochen Passau, Schleswig-Holstein Musik Festival, festiwalach w Evian, Montpellier, La Chaise-Dieu i w Kopenhadze. Jest pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego Sopot Classic.

Wojciech Rajski ma w swoim fonograficznym dorobku ponad 70 płyt, wydanych przez takie wytwórnie, jak Sony Classical, DUX, EMI, Universal Music, Le Chant du Monde, Claves, Thorofon, Tacet, Midas, Bis, Wifon, Koch i in. Nagrywa dla radia i telewizji w kraju i za granicą.

Czytaj więcej
Mniej

Jagoda Brajewska

Absolwentka Wydziału Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Gdańsku, w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej prof. dr hab. Elżbiety Wiesztordt-Sulecińskiej (2018). W czasie swojej edukacji każdego roku była nagradzana Stypendium Rektora macierzystej uczelni dla najlepszych studentów.

Od sierpnia 2018 jest zatrudniona w Operze Nova w Bydgoszczy na stanowisku asystenta dyrygenta. Pracuje również w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II st. im. F. Nowowiejskiego w Gdańsku, gdzie od września 2016 roku prowadzi Orkiestrę Symfoniczną, Orkiestrę Kameralną oraz lekcje teorii muzyki.

Swoją wiedzę i umiejętności poszerzała uczestnicząc w kursach prowadzonych przez dyrygentów takich jak: Szymon Bywalec, Rafał Jacek Delekta, José Maria Florêncio, Paweł Kotla, Colin Metters, Zsolt Nagy, Jerzy Salwarowski, Georg Tchitchinadze i Lena-Lisa Wüstendörfer.

Doświadczenie wzbogaciła współpracą między innymi z Operą Wrocławską, Filharmonią Warmińsko-Mazurska w Olsztynie, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Polską Filharmonią Sinfonia Baltica w Słupsku, Polską Filharmonią Kameralną Sopot, NeoQuartet, Kameralnymi i Symfonicznymi Orkiestrami Akademii Muzycznych we Wrocławiu i w Gdańsku, Chórem Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, Elbląską Orkiestrą Kameralną oraz Polską Filharmonią Bałtycką. Jako dyrygent brała udział w koncertach kompozytorskich na rodzimej uczelni oraz w innych projektach artystycznych. Jest dyrygentem Orkiestry Miasta Pruszcz Gdański oraz Orkiestry Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego.

W marcu 2017 roku otrzymała wyróżnienie na II Ogólnopolskim Konkursie Studentów Dyrygentury im. Adama Kopycińskiego we Wrocławiu. Założona przez nią orkiestra kameralna Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej w Gdańsku, Batuto contro il resto została doceniona na I Ogólnopolskim Konkursie Orkiestr Smyczkowych w Bydgoszczy, gdzie otrzymała II nagrodę. We wrześniu 2020 roku uczestniczyła w prestiżowym konkursie La Maestra Competition organizowanym w Filharmonii Paryskiej, gdzie jako jedna z dwunastu wyłonionych dyrygentek (spośród ponad 250 kandydatek z 51 krajów) miała możliwość współpracowania z Paris Mozart Orchestra.

Czytaj więcej
Mniej